Facebook-valtuutus torppasi maailmanpelastuspuheet

Facebook on loistava mainosalusta. Se mahdollistaa kustannustehokkaan tekemisen, kampanjoiden jatkuvan optimoinnin, tarkat kohdennustyökalut, monipuoliset mainosmuotovaihtoehdot ja paljon muuta. Samalla kun Facebook tarjoaa yrityksille ja organisaatioille väylän tavoittaa kohdeyleisöt ja olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa, on siinä myös kääntöpuolensa.

Viime vuosina Facebook on saanut osakseen kritiikkiä valeuutisten ja vaalivaikuttamisen mahdollistajana. Näitä ongelmia taklatakseen yhtiö on nyt lanseerannut uudistetut mainonnan säännöt. Tästä lähtien mainokset, jotka koskevat yhteiskunnallisia asiakysymyksiä, vaaleja ja politiikkaa saattavat jäädä Facebookin seulaan. Seula ei kuitenkaan ole läpäisemätön, vaan aiheista saa (ja pitää) edelleen puhua – jatkossa tämä tapahtuu vain tunnistautuneiden mainostajien toimesta.

Valtuutuksen kautta voittoon

Äkkiseltään uutinen saattaa huolestuttaa, mutta mistään kiellosta ei kuitenkaan ole kyse. Aiemmin Facebook-mainontaa pystyi tekemään käytännössä kuka tahansa, mistä tahansa ja kenelle tahansa kohdennettuna – aiheesta, maasta tai maanosasta riippumatta. Uudistuksen myötä Facebookin poliittisiksi tai yhteiskunnallisesti merkittäviksi mainoksiksi luokiteltuja sisältöjä voi mainostaa ainoastaan valtuutettu mainostaja. Valtuutusta ei kuitenkaan voi hakea yrityksen nimissä, vaan se edellyttää henkilökohtaista tunnistautumista.

Ajokortilla mainostyökalun rattiin

Siliän asiantuntijoista useampi on jo hakenut Facebookilta valtuutuksen. Käytännössä tämä tarkoittaa oman henkilöllisyystodistuksen, kuten ajokortin, lähettämistä Facebookille. Pelottavaa? Kyllä. Facebook kuitenkin takaa hävittävänsä aineiston heti valtuutuksen jälkeen.

Kuumottavuudesta huolimatta valtuutus mahdollistaa sen, että asiakkaamme voivat myös jatkossa tukea mainonnalla tärkeitä viestejään, kuten ympäristövastuullisuutta ja uusia työllistymismahdollisuuksia – teemoja, joiden puolesta mekin mielellään puhumme. 

Tunnistautumisen myötä Facebook kokoaa läpinäkyvyyden nimissä kaikki yhteiskunnalliset mainostajat listalle, josta kunkin panoksia pääsee avoimesti tarkastelemaan. Mainoskirjastoraportin avulla kuka tahansa voi tutkia, kuka eri sivujen mainokset rahoittaa ja  millaisin summin. Listan voi itse järjestää esimerkiksi suurimmasta budjetista pienempään.

Valtuutus toimii vain hakumaassa

Haasteelliseksi säädöksen tekevät kansainväliset markkinat. Yle kirjoitti aiheesta artikkelin, jossa Helsingin kaupungin mainoskampanjan kerrottiin jääneen Facebookin syyniin. Vaikka kaupungin edustaja olisikin tunnistautunut mainostaja, ei hän voi mainostaa Helsinkiä vastuullisena matkakohteena oman valtuutus-prosessissa valitun maan, eli Suomen, ulkopuolelle. Rajat ovat siis kiinni.

Läpinäkyvyys on tavoite jonka puolesta mekin haluamme liputtaa, mutta systeemi ei ole aukoton. Facebook-mainonnan yksi ehdottomista vahvuuksista on aiemmin ollut nimenomaan globaalius. Nähtäväksi jää, muuttaako uusi asetus diginomandien työntekomahdollisuuksia ulkomailla. Säädöstä voi myös kiertää sanavalinnoin, jotka vaikuttavat merkittävästi siihen mikä viesti pääsee valtuuttamatta läpi ja mikä ei.

Klikkaa itsesi tästä Facebookin ohjeistukseen valtuutuksen hankkimiseksi tai kysy meiltä jeesiä. Jatketaan yhdessä tärkeistä asioista puhumista!