Vaikuttavampaa vaikuttajamarkkinointia vuonna 2020

Vuonna 2020 vaikuttajamarkkinointia vaikuttavampaa on tehdä vaikuttavan tyypin kanssa yhdessä jotain uutta.

Tässä blogitekstissä sukellamme hieman syvemmälle siihen, miltä vaikuttajamarkkinoinnin trendit vuonna 2020 näyttävät. Haluamme päästä ohi “merkityksellisemmistä sisällöistä“ ja “aidosta yhteistyöstä brändien kanssa”, ja rohkaista markkinoijia ja liiketoimintaosaajia haastamaan omaa ajatteluaan!

Intohimoiset ihmiset tekevät merkityksellisiä tekoja

Uusia tuotteita, ilmiöitä ja palveluita on aina keksitty sellaisten ihmisten kanssa, joilla on vahvoja mielipiteitä ja intohimoja. Heitä on haalittu yrityksiin töihin, ostettu tiimeihin mukaan ja houkuteltu hallituksiin. Nyt näillä intohimoisilla ihmisillä on mukanaan enemmän kuin ennen: sitoutuneet yleisöt kanaviensa äärellä ja maantieteellisesti riippumattomat yhteydet heihin enterin painalluksen päässä.

Vuonna 2020 vaikuttajamarkkinointi tulee olemaan syvempää yhteistyötä vaikuttavien ihmisten ja heidän uskollisten yleisöjensä kanssa. Perinteisten kaupallisten sisältöjen sijaan luodaan uusia tuotteita, kehitetään palveluita ja osallistetaan vaikuttajat yritysten kehittämiseen. Esimerkiksi Jokipiin Pellava luo tällä hetkellä suurta tuoteperhettä Vappu Pimiän kanssa ja Ruka Peak uudisti ravintolansa Helsingissä arvostusta nauttivan kokin Matti Jämsenin kanssa. Näin vaikuttajat luovat yhdessä yrityksen kanssa jotain uutta ja merkittävää.

Vaikuttajat yritysten johtoon

Perinteisesti vaikuttajamarkkinointi (eli kaupallinen sisältöyhteistyö) on toiminut niin, että yritykset luovat tuotteet ja palvelut ja valjastavat sen jälkeen vaikuttajat viestimään näistä. Markkinointimielessä on hyvä tunnistaa, että tällaisten yhteistöiden kautta tavoitetaan vaikuttajan oma yleisö, mutta hyvin harvoin muuta mediaa. Sen sijaan yhdessä tekeminen tuo jo huomattavasti enemmän julkisuusarvoa ja kiinnostaa myös perinteistä mediaa!

Viime aikoja olemme saaneet hienoja esimerkkejä siitä, miten vaikuttajat osallistuvat yritysten kehittämiseen! Esimerkiksi ruoka-alan vaikuttaja Hanna Gullichsen kutsuttiin Picnicin hallitukseen mukaan hallitustyöskentelyyn. Helsingin kirjamessut rikkoivat jo toista vuotta kävijäennätyksensä Ronja Salmen toimiessa messujen ohjelmajohtajana. Eikä liene sattumaa, että markkinointiviestinnän moniottelija, ruokavaikuttaja ja erittäin tunnettu bloggaaja Natalia Salmela (White Trash Disease) on tätä nykyä Satokausikalenterin toimitusjohtaja. Ehkä tämä tulee olemaan vaikuttajamarkkinointia 2.0. – vaikuttavamman liiketoiminnan tekemistä!

Kosketa asiakkaan sijaan vaikuttajaa

Rohkeimmat vaikuttajamarkkinointiteot pyrkivät liikuttamaan vaikuttajien sydäntä, eivät pelkästään kuluttajan kukkaroa. Hieno esimerkki tästä on shampanjabrändi Laurent Perrier, joka syksyllä 2019 palkitsi omin päin vaikuttajia shampanja-pullolla ja kattavilla perusteilla. He nimesivät esimerkiksi vuoden arjen pelastajan, vuoden muusan, vuoden ravintola-avauksen, esimerkkiteon ja vuoden äidin. Kaikki vaikuttajat liittyivät jotenkin ruokaan, ravintola-alaan, estetiikkaan, astioihin ja kauneuteen – Laurent Perrierille tärkeisiin teemoihin.

Huomioidut vaikuttajat liikuttuivat ja jakoivat tunnustukset somessa. Näin shampanjabrändi tavoitti kaikkien valittujen vaikuttajien yleisöt, jotka saivat yhtyä onnitteluihin. Kampanja oli selkeä markkinointiteko, muttei puhdas kaupallinen yhteistyö: kenellekään ei maksettu näkyvyydestä, mutta sitä saatiin roppakaupalla!

Vaikuttajien identiteetti muuttuu

Vaikuttajat eivät enää halua olla vaikuttajia: titteli ei tunnu heistä hyvälle eivätkä he pidä siitä. (Eivätkä varsinkaan sanoista influensseri, sometähti tai somettaja!) Jo pelkästään tämä murros ja kapinointi käytössä olevaa sanastoa kohtaan kertoo siitä, että vaikuttajat haluavat olla jotain enemmän tai jotain tarkemmin.

Vaikuttaja haluaa mieluummin olla kirjailija, viestinnän asiantuntija, sisältöspesialisti tai media-alan osaaja. Tämä sanaston muutos on mielenkiintoista seurattavaa ja kertoo hyvin, miten muuttuva jo itse toimiala on!

Liiketoimintaosaajalta odotetaan vaikuttavuutta

On helppo sanoa, että vaikuttajamarkkinointi koskettaa vain markkinointiviestinnän tiimiä. Tulevaisuudessa voi kuitenkin olla, että vaikuttavuutta ja vaikuttavuuden ymmärrystä odotetaan myös yrityksen liiketoimintaosaajilta.

Työhaastatteluissa arvostetaan jo nyt verkostoja, mutta entäpä jos verkostot tulee tulevaisuudessa olla myös numeerisesti osoitettavissa? Tuotteen kehityspäälliköllä tulee olla 1000 seuraajaa Instagramissa, tuottajalla 1500 jäsentä LinkedIn-verkostossa ja hallitukseen pääsyyn vaaditaan vähintään tuplat. Ilmiöt ja teot tehdään tekemällä: intohimoisilla, osaavilla ja arvostusta nauttivilla vaikuttajilla on merkittävä rooli niiden luomisessa.

Mitä siis kannattaisi tehdä vuonna 2020?

Meidän suosituksemme vaikuttaviin tekoihin vuonna 2020 on seuraava:

  • Kehitä uusi tuote, palvelu tai liiketoiminta-avaus yhdessä vaikuttajan kanssa.
  • Jos teet kuluttajabisnestä, palkkaa vaikuttaja yritykseen.
  • Jos haluat tavoittaa massoittain kuluttajia, tee jotain aivan uutta vaikuttajan kanssa.
  • Jos käsissäsi on tapahtuma tai kuluttajakohtaaminen, neuvottele vaikuttaja mukaan kehitystyöhön näkyvään rooliin.

Mediatekoja ei viritetä suljetun oven takana yrityksen neukkarissa, vaan tehdään tietoisesti ja näkyvästi kiinnostavien ihmisten kanssa. Omin päinkin voi tehdä upeita ja isoja tekoja, mutta vaikutus on suurempi, jos mukana on jo valmiiksi yleisöjä kiinnostava edelläkävijä. 

Kaikessa on toki riskinsä tulla nähdyksi päälleliimattuna, mutta bisnes on aina riskibisnes. Tänä päivänä täytyy tehdä jotain uutta ja kiinnostavaa, jotta pääsee huomiokynnykselle. Sitä paitsi on superkiinnostavaa tehdä jotain uutta asiasta innostuneiden kanssa!

Miten pääsen alkuun?

Mistä löytyvät tuoreimmat ja kiinnostavimmat vaikuttajat? Mitä heidän kanssaan voisi tehdä yhdessä? Kuka on omassa urakehityksessään hyvässä vaiheessa ja nousussa, intoa ja oppimisen halua täynnä? Kenellä on tarpeeksi näkemystä ja kuka osaa yleisönsä parhaiten?

Anna meidän auttaa näissä! Pistä viestiä tai soittele meidän Tiialle: tiia@silia.fi, 044 016 9249.