Mitä on vuorovaikutteinen brändisome?

Suomen Partiolaisten Johtajatulet sytytettiin Evolla 31.8.–1.9.2019. Siliä oli mukana hakemassa kipinää johtajuuteen ja jakamassa sitä omasta näkökulmastaan kahdessa työpajassa. Tämä blogiteksti perustuu Tiia Hamro-Drotzin pitämään työpajaan. Lue myös blogitekstit Hannan työpajasta täältä ja täältä – niissä pohditaan sosiaalista mediaa johtajan työkaluna.

Tähän blogiin on koottu oppeja vuorovaikutteisesta brändisomesta. Näillä opeilla Siliä tekee somea ja ylläpitää vuorovaikutteisia somekanavia!

 

Miksi vuorovaikutteisuus somessa on ylipäätään tärkeää?

Kaikki tällä hetkellä käytössä olevat somekanavat perustuvat vuorovaikutukseen. Alustat on rakennettu niin, että niissä tehtävien julkaisuiden tulisi herättää vastaanottajassa jotain, mikä saa hänet jollain lailla vuorovaikutukseen sisällön kanssa. Kaikki somealustat suosivat tilejä, jotka tuottavat sisältöä tämän periaatteen mukaisesti – eli aiheuttavat vuorovaikutusta ihmisten kesken.

Vuorovaikutuksen merkityksen voi huomata esimerkiksi Instagram Storiesin jatkuvasti päivittyvistä osallistavista tarroista. Näitä ovat esimerkiksi kyselyt, visat, keskustelu- ja lahjoitustarrat sekä lähtölaskennat. Niiden avulla seuraajan on helppo osallistua sisältöön.

Kaikki organisaatiot tai brändit eivät kuitenkaan tavoittele vuorovaikutteista markkinointia tai viestintää – eikä tarvitsekaan. Vuorovaikutus on yksi viestinnän ja markkinoinnin keinoista. Se on erityisen tehokas sosiaalisessa mediassa, ja siksi se on keino, jota Siliä käyttää ja johon Siliä uskoo.

 

Mitä sosiaalisen median vuorovaikutus voi olla?

Sosiaalinen media on kanavana mitä parhain, sillä siellä yleisön kanssa voi olla vuorovaikutuksessa monin keinoin. Vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa ei ole vain keskustelua. Kaikki reaktiot, kommentit, jaot, tykkäykset, viestit, asiakaspalautteet, suosittelut ja arvostelut ovat vuorovaikutusta. Lisäksi vuorovaikutukseen voidaan laskea esimerkiksi videon katselut ja verkkosivuklikkaukset. Karkeasti ottaen kaikki, mikä saa someseikkailijan pysähtymään sisältöjen äärelle on vuorovaikutusta. 😊 😡 👍 👎 ❤️

Vuorovaikutusta syntyy, kun sitä on itse valmis synnyttämään. Opeta seuraajasi reagoimaan julkaisuihin ja kutsu heidät mukaan keskusteluun kysymällä suoraan. Lähde liikkeelle kevyistä, hyväntuulisista julkaisuista, joihin on helppo osallistua. Osallistu itse aktiivisesti keskusteluun ja osoita, että olet aidosti kiinnostunut. Kun seuraajat ovat oppineet, että tällä sivullahan aivan oikeasti keskustellaan, voit siirtyä askeleen eteenpäin ja nostaa esiin myös vaikeampia aiheita. Samalla opit tuntemaan omat seuraajasi.

 

Mitä on vuorovaikutteinen brändisome?

1. Oikeita ihmisiä

Ihmiset ovat sosiaalisessa mediassa – ja viestinnässä laajemminkin – kaikki kaikessa. Ihmisiä ja inhimillisyyttä kannattaa ajatella kahdesta näkökulmasta.

Ensinnäkin brändin pitää olla inhimillinen. Onnistuakseen organisaation tai yrityksen tulee jutella somessa kuin ihmisen konsanaan. Brändin pitää olla aito, ympäristöstään kiinnostunut ja näyttää, minkä puolesta seisoo.

Toiseksi tulee huomioida ne ihmiset, jotka viestin vastaanottavat – eli kohderyhmä. Jokaisen brändin, organisaation ja yrityksen tulee tietää, ketä se haluaa sisällöillään tavoitella ja kenelle se haluaa viestinsä kohdentaa. Kohderyhmän tunteminen auttaa valitsemaan kanavat, sisällöt ja äänensävyn.

 

2. Aitoja sisältöjä

Kun oma kohderyhmä on kirkkaana mielessä, on helppo muotoilla myös sitä puhuttelevat sisällöt. Viestintään saadaan aito ja rehellinen sävy, kun organisaation arvot ja tavoitteet ovat selkeät ja tulevat ilmi myös sisällöistä. Sanojen ja tekojen tulee olla linjassa.

Johtajatulien työpajassa tarkastelimme erilaisia sosiaalisen median sisältöjä, joita eri brändit olivat julkaisseet ja poimimme niistä elementtejä, jotka kolahtivat osallistujiin. Keskustelussa annettiin arvoa mm. hyville kuville, vahvalle arvojen esiin tuomiselle ja selkeydelle. Myös osallistavista sisällöistä, arvonnoista ja kysymyksistä pidettiin.

 

3. Aktiivisuutta

Kolmas tärkeä avain vuorovaikutukseen on oma aktiivisuus. Meiltä usein kysytään, kuinka paljon sosiaalisen median julkaisuja mihinkin kanavaan pitäisi tehdä. Oikeaa määrää ei ole: kaikki riippuu resursseista ja kiinnostavan sanottavan määrästä. Tärkeintä on säännöllisyys. Sisällöntuotannon tahti voi olla kerran kuukaudessa tai monta kertaa päivässä, kunhan se on johdonmukaista. Tällöin seuraaja oppii rytmiisi ja osaa odottaa uusia sisältöjä säännöllisin väliajoin.

 

Siliän muita blogitekstejä Johtajatulilta:

Johtajana sosiaalisessa mediassa: kehu ja kannusta

Johtajana sosiaalisessa mediassa: osallista ja auta onnistumaan

 

 

Artikkelin kuva: Ville Tarhala / Johtajatulet