Johtajana sosiaalisessa mediassa: osallista ja auta onnistumaan

Somea voi käyttää johtamisen välineenä monin tavoin. Hyödynnä sitä oman tiimisi sitouttamisessa, osallistamisessa ja innostamisessa. Käytä somen mahdollisuuksia tiimin palkitsemiseen ja kiittämiseen. Valjasta some yhteiseen tekemiseen ja sitä kautta ulkoiseen viestintään, sillä yritys, projekti tai hanke on juuri sitä tekevien ihmisten näköinen. Tässä johtaja on erityisen keskeisessä roolissa!

Tässä blogissa pohditaan sosiaalisen median mahdollisuuksia oman tiimin osallistamiseen. Blogi perustuu Suomen Partiolaisten Johtajatulet-tapahtuman työpajaan, jossa Siliän Hanna Liimatainen pohti yhdessä osallistujien kanssa, mitä johtajan kannattaa somessa konkreettisesti tehdä ja miten, sekä mitä tarkoittaa tulevaisuuden johtajuus sosiaalisessa mediassa. Lue myös blogiteksti tiimin kiittämisestä ja kehumisesta täältä.


Mitä Tubecon opetti osallistamisesta?

Osallistamisesta meillä Siliässä puhuvat parhaiten pitämiemme somemanagerikurssien kouluttajat. Itse kannan vieläkin mukanani tarinaa Tubecon-tapahtuman ensimmäisistä vuosista. Siihen tekemiseen – tubettajien ja fanien osallistamiseen – kiteytyi jotain niin ilmeistä ja luontevaa, ja silti suunnitelmallista ja ajateltua.

Ei ole sattumaa, että Tubeconin ydinjoukko, lähes 150-päinen tubettajayhteisö, koottiin alun alkaen verkkoon ja sen silloin aktiivisimpaan kanavaan Facebookiin suljetuksi ryhmäksi. Ryhmän kautta kierrätettiin kaikki tieto, palloteltiin ideat ja lanseerattiin yhteiset viestit. Rinnalle luotiin myös live-kohtaamiset ja suunnittelutapaamiset, joihin mahdollistettiin kunnollinen verkko-osallistumisen mahdollisuus.

Näistä suunnittelu- ja ohjelmapalavereista tehtiin tietoisesti kivoja: niissä oli aina syötävää, ne olivat rentoja. Tärkeintä oli kuitenkin se, että niissä oli aina tarjolla tieto siitä, missä mennään, mitä on yhdessä saavutettu ja mitä tavoitellaan. Tämä kaikki tarjoiltiin positiivisen nostatuksen kautta. Liven ja verkon kombo toimi juuri nuo ensimmäiset tapahtuman tekemisen vuodet hyvin: aina oli kymmeniä ellei satoja tubettajia messissä!

Myöhemmin Tubeconissa tulivat mukaan lippuskabat, fanien mahdollisuus osallistua lavaohjelmiin ja muut osallistamisen keinot, joissa aktiivisuus ja osallistuminen mahdollistettiin ja palkittiin. Tubettajille jaetut ja somessa suuren roolin saaneet Tubecon-paidat tarjottiin myös fanien saataville, jolloin tunne yhteisestä tekemisestä ja osallistumisen mahdollisuudesta vahvistui.

Myös tapahtuman markkinoinnissa yhteinen tekeminen mahdollistettiin – ei painostettu, vaadittu tai edellytetty. Sisällöt, linkit, kuvat ja tarvittaessa jopa valmiit tekstit tarjoiltiin tubettajille. Tubettajat otettiin mukaan tekemään tapahtuman ulkoista viestintää ja somesisältöjä. Tubettajat saivat itse tuottaa sellaista sisältöä, joka aidosti ja oikeasti puhutteli heidän fanejaan, tapahtuman osallistujia. Tätä pullonkaulaa kiritään vielä yritysmaailmassa, kun myynti yrittää kolkutella markkinointipalaverien ovia.

Lisäksi jokainen mukana ollut tubettaja tägättiin postauksiin, joissa kerrottiin tapahtuman etenemisestä. Tällä tavalla nostettiin yhteisön yhteishenkeä ja annettiin arvoa jokaisen osallistumiselle. Johtajan kannattaakin pitää itsellään listaa tiimiläisistään ja pitää huoli, että he tulevat huomioiduiksi myös somessa. Tässä on iso työ, mutta se kannattaa!


Johtajan rooli osallistamisessa

Osallistamisen keskiössä on johtajan aito innostus, kiinnostus ja arvostus asiaa ja omaa tiimiä kohtaan. Osallistumisen mahdollisuuden pitää olla aidosti tarjolla ja kaiken tiedon ja materiaalien saatavilla.

Johtaja voi rakentaa osallisuutta sosiaalisessa mediassa muutamalla helpolla tavalla. Ensimmäinen askel on lisätä aktiivisuutta somessa. Tämä toimii parhaiten esimerkin kautta: tee ensin itse.

Someaktiivisuudelle ja osallistumiselle on tärkeää myös antaa lupa – sekä kirjallisesti että suullisesti. Yhteiset raamit takaavat onnistumisen. Johtajatulien työpajan keskusteluissa nousi useaan otteeseen esiin pelko julkaista tai sanoa mitään somessa. Sitäkin tärkeämpää johtajan on sanoa ääneen, että sosiaalisessa mediassa on ok olla, osallistua, jakaa ja kertoa. Älä keskity riskeihin, vaan luota tiimiisi ja heidän arvostelukykyynsä. 

Someohjeistukseen voi koota vastauksia esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin:

– Mistä kanavat löytyvät, mitkä ovat tilien nimet? Miten meidät voi tagata mukaan?
– Mitä hashtageja tai paikkamerkintöjä toivomme käytettävän?
– Mistä löytyvät valokuvat ja tieto, jota saa käyttää aiheesta kertomiseen?
– Voiko yhteisiä somekanavia varten toimittaa sisältöä, esimerkiksi kuvia, ylläpitäjälle? Miten ja milloin sisällöt tulisi toimittaa?
– Miten yhteisiin sisältöihin toivotaan osallistuttavan: tykkäämällä, kommentoimalla, jakamalla?

Someohjeistuksen voi tehdä sekä sisäistä että ulkoista somea varten. Oman tiimin lisäksi voit ohjeistaa sosiaalisen median käyttöön asiakkaat, kumppanit ja sidosryhmät. Paras some-etiketti syntyy, kun sen pohjalla on yhteinen keskustelu, johon koko jengi on sitoutettu mukaan. 

Ja johtajan tärkein tehtävä tämän kaiken jälkeen: palkitse, kiitä ja kannusta. Tsemppaa aktiivisuuteen reagoimalla sisältöihin ja avauksiin, joita tiimisi alkaa tuottaa. Nosta onnistumiset esiin, kiitä ääneen, palkitse aktiivisia ja kannusta somessa.


Mistä kannattaa aloittaa?

1. Anna lupa osallistua: laita jakoon tarvittava tieto, sisällöt, valokuvat. Älä piilota niitä vaikeiden mediapankkien viimeisimpiin kansioihin.

2. Tsekkaa ne sosiaalisen median kanavat, joissa tiimi, sidosryhmät tai asiakkaat ovat aktiivisia. Kerää lista tileistä ja pyydä lupa tagaamiseen, niin voit matalalla kynnyksellä liittää henkilöt ja organisaatiot mukaan viestintään. Äläkä stressaa liikaa: sometilien hallinta on asetuksilla hyvin hallittavissa, joten jokainen voi vaikuttaa siihen, mitä haluaa omaan feediinsä julki ja mitä ei.

3. Mieti, miten sisältöihin on mahdollisimman helppo osallistua. Sen sijaan, että jakaisimme ryhmäkuvan jonkin vuosittaisen tapahtuman yhteydessä, voisimmeko tuottaa sisältöä ja jakaa kuulumisia useammin? Voisimmeko tehdä sisältöä, johon jokaisen tiimiläisen oma lähipiiri ja verkosto voisi osallistua? Somessa on matala kynnys yhtyä onnistumisen iloon. Myös mielipiteen kysyminen, tutkimukset ja vaikkapa ne paljon puhutut arvonnat ovat hyviä osallistamisen keinoja.

4. Johtajan tehtävä on opettaa ja ohjata, kiittää ja kannustaa sekä näyttää mallia. Ei ole väärin olla suunnitelmallinen – se takaa johdonmukaisuuden!

 

 

Siliän muita blogitekstejä Johtajatulilta:

Johtajana sosiaalisessa mediassa: kehu ja kannusta

Mitä on vuorovaikutteinen brändisome?

 

Artikkelin kuva: Mari Lehtisalo / Johtajatulet