Johtajana sosiaalisessa mediassa: kehu ja kannusta

Somea voi käyttää johtamisen välineenä monin tavoin. Hyödynnä sitä oman tiimisi sitouttamisessa, osallistamisessa ja innostamisessa. Käytä somen mahdollisuuksia tiimin palkitsemiseen ja kiittämiseen. Valjasta some yhteiseen tekemiseen ja sitä kautta ulkoiseen viestintään, sillä yritys, projekti tai hanke on juuri sitä tekevien ihmisten näköinen.

Tässä blogissa pohditaan sosiaalisen median mahdollisuuksia tiimin palkitsemiseen, kiittämiseen ja kehumiseen. Blogi perustuu Suomen Partiolaisten Johtajatulet-tapahtuman työpajaan, jossa Siliän Hanna Liimatainen pohti yhdessä osallistujien kanssa, mitä johtajan kannattaa somessa konkreettisesti tehdä ja miten, sekä mitä tarkoittaa tulevaisuuden johtajuus sosiaalisessa mediassa. Lue myös blogiteksti tiimin osallistamisesta täältä.


Tulen hyväksytyksi – myös somessa

Sinulle, joka nyt juuri luet tätä, haluan sanoa, että olet hyvä, rohkea, luova, sielukas, lämmin, nerokas ja esimerkillinen – omalla upealla tavallasi. Usko itseesi, usko ideoihisi ja pistä hyvä kiertämään.

Miltä tuntui? Ylläoleva on poimittu jostakin internetin syövereistä ja voi tuntua päälleliimatulle. Se tuntuu kuitenkin myös hyvältä, kun oikein tarkkaan tuntojaan kuulostelee. Vaikka kehuja yrittäisi vastustaa järjellään, niin usein kehu ehtii livahtaa suojauksen läpi ja aiheuttaa väkisinkin hyvää mieltä. Tämä toimii varsinkin silloin, kun kehuja saa kuulla toisen ääneen sanomana. Pohjimmiltaan kyse on siitä, että kehuja saadessamme tulemme huomatuksi ja hyväksytyksi.

Tarve saada hyväksyntää ja arvostusta kuuluu ihmisen perustarpeisiin. Arvostus lisää merkityksellisyyden kokemusta ja sitä myöten elämän mielekkyyttä. Kehuminen kasvattaa myös turvallisuuden tunnetta, ja usein kehumisen tunne assosioituu sen antajaan, myös johtajaan. Kehut eivät tarkoita tässä tapauksessa vuolaita ylistyspuheita vaan arjessa tapahtuvaa hyväksyntää ja arvostusta, jota osoitamme myös pienillä sanoilla ja pienillä teoilla.

Tämän kaiken voimme viedä myös someen, sillä vähintään yhtä usein kuin kohtaamme livenä läsnä, kohtaamme verkossa. Siellä vietämme suurimman osan vapaa-ajastamme, emmekä voi enää ohittaa sen merkitystä. Jotta hyväksynnän ja arvostuksen jakamisesta somessa tulisi luonteva tapa, sitä tulee harjoitella.

 


Kehuminen kuuluu johtamiseen

Johtajan tehtäviin kuuluu kyky kannustaa, rohkaista, tukea ja ottaa huomioon. Kun mietitään somen mahdollisuuksia tiimin johtamisessa, tekeminen kannattaa aloittaa tästä kulmasta – kehumisesta. Positiiviset viestit ovat tie, joka johtaa yhteiseen ylpeyden ja innostuksen tunteeseen ja starttaa positiivisen kierteen (some)tekemisessä. Pian myös ulkopuoliset huomaavat sen!

Ehkä painokkaimmin kehumisen puolesta puhuu transformationaalisen johtamisen teoria, jossa katsotaan johtajan itse kehittyvän samalla, kun hän kehittää organisaatiostaan niin työviihtyvyydeltään kuin tuloksiltaan parempaa. Yksi merkittävimmistä ominaisuuksista transformationaalisessa johtamisessa on kyky kannustaa, rohkaista ja tukea – positiivisesti. 

 

Muutoksen voi tehdä kolmessa päivässä

Ylen toimittaja testasi ylenpalttista kehumista vuoden 2019 alussa. Ylen artikkelin mukaan jopa kolmessa päivässä voi heilauttaa maailmaa ottamalla kehumisen oikein toden teolla asiakseen. Kun heilauttaa omaa maailmaansa, heilahtaa samalla muidenkin maailma!

Asiaa testannut toimittaja kehui ja kiitti kolmen päivän ajan oikein antaumuksella. Hän antoi palautetta sairaalaan lapsensa hyvästä hoidosta, kehui optikkoa saamastaan palvelusta, ihaili ääneen tuntemattoman vanhan rouvan takkia, soitti (!) leipomoon kiittääkseen hyvänmakuisesta leivästä sekä jakeli päivittäin kiitosta ja kehuja sen minkä ehti lähellä olevilleen. 

Tätä kehumiskokeilua seurasi asiaan perehtynyt asiantuntija, joka taustoitti aivoissa tapahtuvia muutoksia seuraavasti: “Kehumalla muita saa höynäytettyä aivoja, jotka varautuvat jatkuvasti katastrofeihin. Hyvien tekojen tekemisen ja tekijän hyvinvoinnin välistä korrelaatiota tutkittaessa on saatu selville, että hyvää kannattaa tehdä ryppäissä, ei ripottelemalla hyvää sinne tänne. Kolmen päivän kehuspurtti on paljon tehokkaampi kuin kehujen tiputtelu pitkin vuotta.” Kokeilun jälkeen toimittaja totesi maailmansa muuttuneen ja ajattelussaan tapahtuneen selkeitä muutoksia. Kannattaa siis ehdottomasti kokeilla!

Mistä kannattaa aloittaa?

Alle on koottu muutama vinkki, mistä johtajan kannattaa startata, kun harjoittelee kehumista ja kiittämistä somessa (ja vähän livenäkin):

1. Kirjoita ylös positiivisia asioita. Kirjoittele näitä viikoittain, niin harjoitat ajatteluasi huomaamaan hyvän. Poimi kirjoituksistasi kiitokset someen jaettavaksi. Koosta nostot ja kiitokset myös viikkotapaamisiin tai kuukausipalavereihin ääneen sanottavaksi.

2. Tee sama viestinnän sisältöjen kanssa! Samalla kun työssäsi kokoat ajatuksiasi siitä, mitä ollaan tekemässä ja miksi, kirjaa nämä ajatukset ylös. Muotoile ne sitten someen tai muuhun viestintään: kerro arvoista, käytännöistä, teoista ja iloista! Näiden sisältöjen yhteyteen on luontevaa yhdistää kehut.

3. Osallistu somessa. Tykkää, kommentoi, laita emoji, nosta peukkua. Ota kaikki tiimiläisesi somessa seurantaan. Kysy, kommentoi, kuuntele, tervehdi ja huomaa somessa samalla tavalla, kuin arjessakin!

4. Harjoittele iloitsemaan aidosti toisen puolesta. Kehuminen, kiittäminen ja palautteen antaminen vaatii hyvän itsetunnon, jotta ymmärtää, että toisen kehuminen ei ole koskaan itseltä pois.

5. Jos kaipaat raameja sosiaaliseen mediaan, tsekkaa yrityksen tai meneillään olevan projektin some-etiketti: mitkä ovat tilit ja hashtagit, miten niitä käytetään, mitä jaetaan ja mitä ei jaeta? Somea tehdään yhdessä, kaikki sitouttaen. Johtajalla on somessa tärkeä tehtävä näyttää esimerkkiä: antaa lupa olla aktiivinen ja viestiä myös työroolista käsin!

 

Siliän muita blogitekstejä Johtajatulilta:

Johtajana sosiaalisessa mediassa: osallista ja auta onnistumaan

Mitä on vuorovaikutteinen brändisome?

 

Artikkelin kuva: Ville Tarhala / Johtajatulet