Kasvun monet kasvot -podcast – näin se tehtiin!

Kasvun monet kasvot -podcastin tekemisen taustalla on tahto kasvattaa Kasvu Openin, heidän kumppaneidensa ja yli tuhannen myllärin tekemän maksuttoman kasvusparrauksen tunnettuutta. Yhteisenä tavoitteena kaikilla on auttaa yhä useampaa suomalaista yrittäjää tai yrityspäättäjää valitsemaan kasvu!

Nämä tavoitteet puhuttelivat meitä siliäläisiä, ja lähdimme yhteistyössä Kasvu Openin kanssa pohtimaan mahdollista konseptia tunnettuuden kasvattamiseksi jo vuoden 2018 lopulla. Todettakoon, että tunnettuuden tekeminen on pitkäjänteistä työtä ja yksi konsepti ei muuta maailmaa, mutta on valtavan hyvä lisä Kasvu Openissa jo tehdyn työn jatkoksi. 

 

Konseptointi

Hyvin nopeasti päädyttiin podcast-sarjaan, jossa vierailevat erilaiset B2B-vaikuttajat. Podcastin välityksellä haluttiin kertoa erilaisia yrittäjien kasvutarinoita kaikkine kompastuskivineen tai hekuman hetkineen. 

Itsestään selvää oli, että podcastin sisältöjen tulee kestää aikaa, ja niistä pitää pystyä ammentamaan sisältöjä ja kampanjoita myös muuhun Kasvu Openin markkinointiin ja viestintään. Itse podcast-konseptin tuli olla pitkäikäinen, ajaton ja sitä pitää pystyä jatkamaan uusilla jaksoilla tai muilla toimenpiteillä. Eli ovi jätettiin auki mahdolliselle jatkojalostamiselle. Lisäksi sisältöjen haluttiin olevan helposti jaettavissa ja hyödynnettävissä monissa eri sosiaalisen median kanavissa. 

Tämä podcast on myös muutakin kuin ääntä! Audion lisäksi tuotettiin videoita, valokuvia, artikkeleja Kauppalehteen ja blogeja. 

Monikanavaisuuden taustalla on ajatus, että kuluttajan kanavavalinnat eivät ole este sisällön kuluttamiselle. Sisällön tulee olla tarjolla mahdollisimman monessa eri kanavassa ja eri muodossa, jotta sitä voisi kuluttaa juuri siinä, missä se tulee vastaan. 

 

B2B-vaikuttajat

Mukaan valittavia vaikuttajia pohdittiin pitkään. Valintatyön aikana ehdimme kahlata lukemattoman määrän uutisia, artikkeleita ja sometilejä. Halusimme mukaan vaikuttajia, joiden kautta voimme puhutella sekä Kasvu Openin olemassa olevaa yleisöä että tavoittaa uusia yleisöjä. 

Lopulta mukaan podcastiin tulivat Ilkka O. Lavas, Mia Mantsinen, Jaajo Linnonmaa ja Saimi Hoyer. Kaikki jaksot tulevat kuunneltavaksi Kasvu Openin verkkosivuille.

Uutinen ei liene, että tänä päivän podcast, video tai muu hieno sisältö ei leviä ilman, että itse on valmis panostamaan sen jakeluun. Kasvu Open tavoittaa kanavissaan omat yleisönsä, mutta mukaan lähteneillä vaikuttajilla iso rooli uusien yleisöjen tavoittamisessa. Toivoimme apua ja sitoutumista jaksojen jakeluun. Sitä olemme myös saaneet! 

 

Tuotanto ja tekijätiimi

Case caselta ja vuosi vuodelta vahvistuu ymmärrys siitä, ettei mitään hienoa tapahdu ilman hyvää tiimityötä! <3

Tuotannossa olivat tekijöinä Kasvu Open, Siliä, Kauppalehti ja Saut Productions.

  • Kasvu Openilla oli ns. emännän tai isännän eli tilaajan rooli. Lisäksi kaikki upeat videot ja somejulkaisut ovat lähtöisin heidän pöydältään!
  • Me, Siliä, vastasimme konseptista ja sen jalkauttamisesta tuotannoksi (koordinointi, aikataulut, sopimiset ja selvittelyt), vaikuttajavalinnoista ja siihen liittyvästä koordinoinnista sekä käsikirjoittamisen taustatyöstä ja kysymyksistä. 
  • Kauppalehden Janne Pöysti loi käsikirjoituksiin kaaren ja vastasi niiden herättämisestä eloon toimiessaan podcastin hostina. Myös studiotilat löytyivät Kauppalehdeltä. 
  • Saut Production vastasi ensiluokkaisesta äänimaailmasta. Podcast on parhaimmillaan todella henkilökohtainen kokemus ja siinä ääni on kaikki kaikessa. 

 

Olemme aiemmin kirjoittaneet podcasteista mm. tässä blogitekstissä.

 

Jos haluat jutella podcast-konsepteista tai vaikuttajamarkkinoinnista, voit ottaa yhteyttä Tiiaan meilillä tiia@silia.fi, puhelimella 044 016 9249 ja hei, Whatsappikin käy!