Haaveissa oma applikaatio? Sovelluksen käyttäjämäärän kasvattaminen

Tämä blogiteksti jatkaa mobiilisovellusten ja niiden markkinoinnin ympärillä, ovathan sovellukset tänä päivänä yksi voimakkaimmin kasvavista markkinointikanavista. Kuten tässä blogitekstissä kirjoitimme, sovelluksen eli applikaation käyttäjämääriä voi hetkellisesti kasvattaa esimerkiksi markkinoinnilla, tempauksilla tai PR-kampanjoilla. Tärkeintä on kuitenkin suunnitella sovellus alusta asti niin, että se ruokkii itse itseään. Tähän on kolme mallia, joista voit lukea lisää täältä.

Sovellusten käyttö lisääntyy, ja samalla kiristyy myös kilpailu. Kuten AppAgentin Martin Jalinek Prahan Marketing Festivalissa pitämässään työpajassa totesi, “People are overwhelmed and cost a lot”. Toisin sanoen ihmiset hukkuvat vaihtoehtojen paljouteen, joten heidät voi olla vaikea saada sovelluksen käyttäjiksi – tai ainakin se vaatii rahaa ja vaivannäköä!

Tärkein tapa oman sovelluksen käyttäjämäärien kasvattamiseen on sen optimointi: sovelluksen tulee löytyä sovelluskaupasta nopeasti ja lataaminen pitää tehdä helpoksi. Tässä blogitekstissä käsittelemme optimoinnin lisäksi myös sovelluksen mainontaa.


Vinkkejä sovelluksen optimointiin

Mitä selkeämmin sovellus kertoo jo hakuvaiheessa, mistä applikaatiossa on kyse, sitä todennäköisemmin ihminen klikkaa ja lataa sen. Ja mitä paremmat klikkaus- ja latausprosentit sovellus saa, sitä todennäköisemmin sitä suositellaan uusille käyttäjille. Kun siis suunnittelet sovellusta ja sen lisäämistä sovelluskauppaan, kiinnitä huomiosi seuraaviin asioihin.

 

Ensivaikutelma

Sovelluskaupassa yli 60 % liikenteestä tulee hakutoiminnon kautta. Ensisilmäys on erittäin tärkeässä roolissa siinä, ladataanko sovellus vai ei. Siksi kannattaakin panostaa sovelluksen antaman ensivaikutelman optimointiin!

Kun ihminen näkee sovelluksesi sovelluskaupassa, hän näkee siitä yleensä nimen ja ikonin sekä joissain tapauksissa myös kolme kuvakaappausta sovelluksesta. Näiden suunnitteluun kannattaa siis laittaa aikaa ja ajatusta.

Erityisesti sovelluksen nimi kannattaa suunnitella huolella. Nimen pitää mahtua 30 merkkiin ja kertoa kaikki olennainen sovelluksestasi: miten sovellus auttaa tai viihdyttää lataajaansa? Sovelluksen nimi vaikuttaa merkittävästi siihen, klikataanko sovellusta hakutuloksissa.

 

Ikoni

Myös sovelluksen ikonilla on valtavan suuri merkitys latausmäärille. Ikonia ei kannata ajatella pelkistettynä logona vaan mieluummin tiiviinä esittelynä sovelluksestasi. Ikonin tulisi antaa yhdellä silmäyksellä mielikuva siitä, mitä sovelluksesi tarjoaa.

Sovelluskaupassa kannattaa hyödyntää myös kiinnostava mahdollisuus: mainostyökalun avulla voit tehdä A/B-testausta erilaisille ikoneille. Alkuvaiheessa ikoneja kannattaakin luoda useita ja testata, mikä versio tuottaa eniten tuloksia. Latausmäärien suuret erot saattavat yllättää!

 

Kuvausteksti

Sovelluksen kuvausteksti kannattaa kirjoittaa huolella, joskin on muistettava, että ihmiset ovat usein aika laiskoja (tai kiireisiä) selailemaan ja paneutumaan asiaan kunnolla. Kuvaustekstissä voi kuitenkin kertoa, mitä applikaatio tarjoaa. Siihen voi myös kirjata esimerkiksi asiakaskokemuksia.

Kuvaustekstissä voi käyttää blodausta, kursiivia ja emojeita, joilla tekstistä saa helpommin silmäiltävän.

 

Kuvakaappaukset

Kuvaustekstin sijaan esittelysivun screenshotit ovat erittäin tärkeitä! Ne vievät ison tilan esittelysivusta ja tarjoavat nopealla vilkaisulla katsojalle tiedon siitä, mitä applikaatio tarjoaa. Tässä on hyvä paikka näyttää, millaisia toiminnallisuuksia ja mahdollisuuksia applikaatio sisältää – valitse siis screenshotit huolella! Tärkeimpiä ovat kolme ensimmäistä screenshottia, jotka useimmiten näkyvät selaajalle.

 

Sovelluksen mainostaminen

Sovellusta voi mainostaa sovelluskaupassa, mutta se on suhteellisen kallista. Toinen vaihtoehto on mainostaa sovellusta esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, minkä kautta tavoitetaan tehokkaasti uusia yleisöjä. 

Suunnittele sosiaalisen median mainos huolella: kerro olennainen 1–2 lauseella ja mainokseen liitettävällä kuvalla. Ohjaa tämän jälkeen lukija mahdollisimman suoraan sovelluskauppaan. Mainonnassa tärkeintä on tuntea sovelluksen kohderyhmä: sosiaalisessa mediassa on helppo kohdentaa mainonta juuri tälle yleisölle!

Erityisesti Facebook-markkinoinnissa on otettava huomioon se, että sovelluskaupan latausprosentti (install rate) vaikuttaa Facebookin tarjoamaan näkyvyyteen: se kertoo Facebookille, kuinka kiinnostava sovelluksesi on ja kannattaako sitä näyttää käyttäjille. Sovelluksen optimointi on siis tärkeää myös mainonnan optimoinnin kannalta!

 

Tämä blogipostaus perustuu Prahan Marketing Festivalin työpajaan, jonka piti AppAgentin Martin Jalinek. Toisessa blogitekstissämme kirjoitimme applikaation suunnittelusta ja lanseerauksesta. 

Mikäli kaipaat apua sovelluksesi somemarkkinointiin tai markkinoinnin kokonaisuuden suunnitteluun, ota ihmeessä yhteyttä – me jeesaamme!