Haaveissa oma applikaatio? Sovelluksen suunnittelu ja lanseeraus

Mobiililaitteiden ja sovellusten käyttö sekä sovelluksissa tehtyjen ostojen määrä kasvaa jatkuvasti ja sovellukset ovat nykyään yhä merkittävämpi markkinoinnin kanava. Tämän tiedon valossa oma sovellus voi tuntua houkuttelevalta idealta kun mietitään miten yritys voisi tavoittaa uutta yleisöä ja sitouttaa olemassa olevaa entistä tiiviimmin yrityksen sisältöihin. Sovellusmaailmassa kilpailu on kuitenkin kovaa, joten pohjatyöt on tehtävä huolella: sovelluksen ja sen lanseerauksen suunnitteluun tulee varata aikaa.

Tässä blogitekstissä kerromme, mitä oman sovelluksen eli applikaation suunnittelussa ja lanseerauksessa tulee ottaa huomioon. Tämän jälkeen suosittelemme lukemaan toisen blogitekstimme, jossa kerromme sovelluksen käyttäjämäärän kasvattamisesta.

 

Sovelluksen suunnittelu

Sovellus tulee suunnitella niin, että se ruokkii itse itseään. Lisävaikutusta sovelluksen käyttäjien tai ostojen määrään voidaan hetkellisesti hakea esimerkiksi PR:stä, kumppanuuksista tai tapahtumista, mutta sovellus ei ole kestävällä pohjalla, jos sen toimivuus perustuu ainoastaan kampanjoihin. Kannattaa siis suunnitella sovellus niin, että se noudattaa yhden tai useamman alle listatun mallin toimintalogiikkaa.

Viraali sovellus

Ensimmäisessä mallissa sovellus on suunniteltu siten, että käyttäjät haluavat kutsua ystäviään ja tuttaviaan sen käyttäjiksi. Sovelluksen käyttö muuttuu sitä mielekkäämmäksi, mitä useampi omista ystävistä käyttää samaa sovellusta. Tällä periaatteella toimivat esimerkiksi Instagram ja LinkedIn, joihin on helppo kutsua ystäviä vaikkapa oman puhelimen yhteystietoluettelon avulla.

Maksettu mainonta

Toinen vaihtoehto kasvattaa sovelluksen käyttäjämäärää on maksettu mainonta. Sovellusta ei kannata kuitenkaan suunnitella niin, että se on vain menoerä! Jos sovelluksen kasvattaminen perustuu rahaan, tulee käyttäjillä olla mahdollisuus ostaa sovelluksesta maksullisia ominaisuuksia. Tällä rahalla voidaan ostaa jälleen uusia mainoksia. Tällaisia sovelluksia ovat esimerkiksi monet pelit, joissa voi ostaa itselleen etuja tai lisäosia. Esimerkiksi ilmaisessa Clash of Clans -mobiilipelissä voi ostaa etenemistä nopeuttavia virtuaalisia jalokiviä.

Käyttäjien luoma sisältö

Itseään ruokkiva sovellus voidaan suunnitella myös niin, että ihmiset innostuvat tuottamaan sovellukseen sisältöä itse. Sitoutuneet, sisältöä tuottavat käyttäjät suosittelevat sovellusta herkästi myös eteenpäin. Näin toimii esimerkiksi TripAdvisor, josta käyttäjät etsivät tietoa ja vinkkejä, ja johon on helppo jakaa myös omat kokemukset.

 

Sovelluksen lanseeraus

Usein sovellukset valmistellaan kiireessä ja lanseerataan kertarysäyksellä. Myös niissä tapauksissa, joissa sovellus on hiottu, hinkattu ja viimeistelty priimakuntoon ajoissa, paljastuu usein julkaisun jälkeen virheitä ja bugeja.

Siksi sovelluksen lanseeraus kannattaa tehdä kahdessa aallossa. Ensimmäisessä aallossa sovelluksen käyttäjäksi pääsee hillitty määrä ihmisiä. Tämän vaiheen tärkein tarkoitus on mitata aivan kaikkea: Mikä toimii, mikä ei? Miten ihmiset liikkuvat applikaatiossa? Missä he kaipaavat apua, missä matkaan tulee stoppi? Vasta tämän testijakson jälkeen tehdään varsinainen lanseeraus.

Usein sovellusta lähdetään tekemään kiireessä ja deadlinet asetetaan tiukoiksi. Kannattaa pyrkiä siihen, että sovellus olisi valmis kuukausi ennen ensimmäistä lanseerausta. Tällöin sovellusta ehditään testata omalla porukalla ja vielä on aikaa korjata bugit, joita sovellukseen on väistämättä jäänyt.

Sovelluksen markkinointi taas tulee aloittaa ennen lanseerausta – mieluiten jo suunnitteluvaiheessa! Parhaimmillaan markkinointi on apuna sovelluksen suunnittelutyössä ja tarjoaa tärkeää tietoa yleisöstä. Sovellusidean laajamittainen testaaminen on järkevää, ennen kuin kaadetaan säkkitolkulla rahaa sovelluksen kehitykseen. 

Sovelluksen kehittäminen ei ole mikään halpa juttu, joten siihen ei kannata sijoittaa rahaa leväperäisesti. Siksi testaus- ja markkinointivaiheessa tulee kerätä ja mitata kaikki saatavilla oleva data.

Yksi hyvä tapa aloittaa markkinointi ja käyttäjätutkimus on luoda sovelluksesta simppeli nettisivu jo ennen sovelluksen kehitystyötä. Tätä nettisivua voi mainostaa Facebookissa mainoksilla, joissa kerrotaan sovelluksen idea. Sivulla taas pyydetään ihmistä jättämään yhteystiedot testijaksosta informointia varten. Tavoitteena on mitata sitä, kuinka moni klikkaa mainoksesta sivulle ja kuinka moni klikkaa sivulla eteenpäin. Tällaisella mittaamisella saadaan hyvä kuva siitä, kiinnostaako sovellus yleisöä.

 

Sovelluksen mittaaminen

Julkaisuhetkellä kaikkien mittareiden pitää olla kohdillaan – asiakaspolun jokaisessa vaiheessa. Näin voidaan alusta asti tarkastella, miten myyntiputki toimii ja mitä vaihetta pitää kehittää! 

Hyviä mittareita sovelluksen myyntiputken mittaamiseen ovat esimerkiksi click through rate (prosenttiosuus niistä, jotka näkivät mainoksen ja klikkasivat sitä) ja install rate (prosenttiosuus niistä, jotka päätyivät lataamaan sovelluksen).

Itse sovelluksessa voi ja kannattaa mitata esimerkiksi seuraavia asioita:

  • Kuinka moni käyttäjistä on käynyt läpi tutorial-vaiheen? Tämä on se vaihe, jossa sovellus johdattaa käyttäjän sovelluksen toimintaan. Esimerkiksi mobiilipeleissä tutorial-vaihe on usein pari ensimmäistä tasoa, joissa pelaaja harjoittelee pelin toiminnallisuudet.
  • Kuinka usein käyttäjä palaa sovellukseen?
  • Paljonko käyttäjä tekee sovelluksessa ostoja? Kannattaa mitata sekä yksittäisen käyttäjän tuottamaa kokonaissummaa että ostokertojen määrää – usein rahavirrat tulevat pienistä, mutta säännöllisistä ostoista!
  • Paljonko käyttäjät jakavat sovellusta tai sen sisältöjä? Kutsuvatko käyttäjät ystäviään sovelluksen käyttäjiksi? Tämä kertoo sovelluksen viraaliudesta.

 

Tämä blogipostaus perustuu Prahan Marketing Festivalin työpajaan, jonka piti AppAgentin Martin Jalinek. Toisessa blogitekstissämme kirjoitimme applikaation optimoinnista ja mainonnasta eli siitä, miten applikaation käyttäjämäärää voi kasvattaa.

Mikäli kaipaat apua sovelluksesi somemarkkinointiin tai markkinoinnin kokonaisuuden suunnitteluun, ota ihmeessä yhteyttä – me jeesaamme!