Some kesälomalla – 5 vinkkiä sisältöihin ja ylläpitoon

Tämä blogiteksti on julkaisu ensi kerran heinäkuussa 2018 ja päivitetty 14.6.2019.

Läsnäolo somessa on ihan yhtä tärkeää kesällä kuin muinakin vuodenaikoina – itseasiassa lomilla ihmiset ovat hyvinkin vastaanottavaisia heitä kiinnostaville sisällöille. Tutkimusten mukaan yritystilejä seuraavat aktiivisesti korkeasti koulutetut naiset pääkaupunkiseudulta, ja hiljattain tekemämme galluppi kertoo, että kesällä ihmiset haluavat kuluttaa erityisesti sisältöjä, jotka ovat kepeitä ja hyväntuulisia. Myös ajatuksia herätteleville, pidempää syventymistä vaativille sisällöille on loma-aikana kysyntää kun aamukahvin äärellä on kerrankin aikaa uppoutua niihin.

Tässä vinkit sosiaalisen median ylläpitämiseen kesälomien aikana ja ideoita sisältöihin, jotka putoavat yleisöön kesällä. Voit katsoa viihteellisiä, mutta ajatuksia herättäviä vinkkejä myös videolta!

 

1. Auta kesätyöntekijöitä onnistumaan somessa

Samoin kuin kivijalkaliikkeessä kaivataan osaavaa myyjää, myös somen äärestä haetaan asiakaspalvelua myös kesällä. Vaikka vakiojengi olisikin lomilla, huolehdi osaava henkilö ylläpitämään ja päivittämään somekanavia lomien aikana. Perehdytys kannattaa myös hoitaa ajatuksella, sillä yleensä hankalimmat kysymykset tulevat silloin kun niitä vähiten odottaa.

2. Varmista, että kanaviesi seuraajat tietävät oikeasti, keitä olette

Aina ei ole pakko keksiä uusia sisältöjä. Rauhoitu kesällä viestimään perusasioista: keitä te olette ja mitä yrityksenne tekee. Tarjoile syventäviä tarinoita ja tunnelmia yrityksenne henkilöstöstä tai tuotteiden ja palveluiden taustalta. 

3. Dokumentoi arjen tekemistä someen

Dokumentoi elämää työpaikalla. Kesä on erityisen hyvä aika harjoitella tällaista sisällöntuotantoa ja asiakastakin on erityisen kiva pyytää yhteiskuvaan, kun aurinko paistaa! Kesällä voi myös hyvin kuvata vaikkapa mobiilivideoita tuotannosta tai jakaa keveitä ja nopeita otoksia arjen tekemisestä.

4. Somen käyttö ei vähene lomien aikana – hyödynnä tilaisuutesi tavoittaa

Kesän aktiivisuus somessa kannattaa! Heinäkuussa kanaviin kannattaa laittaa inspiroivaa, ajatonta ja ajatuksia herättävää sisältöä, johon on kiva palata myös myöhemmin. Elokuussa taas kannattaa julkaista sellaisia ajankohtaisia asioita, jotka kutsuvat ihmiset takaisin kaupunkiin, arkirytmiin ja työmoodiin.

5. Sponsoroitteko tapahtumia, huolehdi että kumppanuutenne näkyy myös somessa!

Ihmiset ovat lomien aikaan vastaanottavaisia somessa ja ajankohtaisuus ja aktiivisuus puree aina. Jos siis olette jonkin kesätapahtuman tai muun häppeningin sponsori, kertokaa siitä monipuolisesti somessa juuri nyt (eikä vasta vuoden päätteeksi). Kesätapahtumien viestinnässä kannattaa ehdottomasti testata erilaisia sisältömuotoja, leikitellä visuaalisuudella ja valjastaa somekanavien helposti kulutettavat stories-toiminnot käyttöön.

Ja jos olet lomalla, niin ole lomalla! Tsekkaa, että somen äärellä on joku ja laita itse ilmoitukset pois päältä. Ihanaa kesää!

TARVITSETKO JEESIÄ?
Siliä auttaa mielellään sisältöjen tuotannossa ja vaikka julkaisusuunnitelman rakentamisessa – ota yhteyttä meidän Tiiaan niin jutellaan lisää!