Case Jamera: kuinka onnistua tubettajayhteistyössä?

Tubeconissa 2018 jaettiin Tubecon Video Awards 2018 -palkinnot eri sarjoissa. Palkinnot  jakoi Suomen tubettajat ry. Vuoden komediavideo -palkinnon voitti HurHur sketsivideolla Ope rageaa pahasti, jonka teimme kaupallisena yhteistyönä Jameralle. Super paljon onnea HurHurille!

 

”Videon tekijä taipuu todella moneen erilaiseen rooliin yhdellä videolla! Sketsin karikatyyrit ovat onnistuneita ja video edustaa hyvällä tavalla klassista YouTuben sketsikulttuuria.”

 

Tässäpä story siitä miten voittovideo syntyi.

 

Jamerassa oli pohdittu, kannattaisiko kokeilla vaikuttajamarkkinointia. Yksi Jameran kolmesta yrittäjästä, Janne Maaninka, otti Siliään yhteyttä. Jameralaisten omat lapset fanittivat tubettajia, joten tubemaailma oli sitä kautta tuttu. Markkinoinnin kannalta Jamerassa oli pohdittu:

 

  • Kuka voisi olla sopiva tubettaja?
  • Miten tubettajayhteistyötä tehdään?
  • Mitä tubettajayhteistyö maksaa?
  • Miten vaikuttajamarkkinointia käytännössä tehdään?

 

 

The perfect match  

– miten sopiva tubettaja löytyy?

Jameran ja Siliän yhteistyö alkoi starttipalaverista, jossa käytiin läpi kohderyhmä, yrityksen arvot, tone of voice, palvelupolku ja -kokemus. Tämän pohjalta Siliä teki vaikuttaja-analyysin ja -kartoituksen, jossa etsittiin täydellisesti sopivia vaikuttajia Jameralle.

Oikeanlainen tubettajakaksikko löytyi multi platform network United Screensin listoilta: HurHur ja Joona Hellman. HurHur ja Joona valittiin, koska HurHurin yleisöstä suurin osa on nuoria miehiä, kun taas Joonaa seuraavat nuoret naiset. Molemmilla kanavilla prosentuaalisesti suurin osa katsojista oli nimenomaan toivotusta kohderyhmästä.

 

“Yksi onnistuneimmista yhteistöistä. Sain siitä tosi paljon kehuja + monet sanoivat jopa, että tämä on paras video mun kanavalla.” – HurHur

 

“Kiva, mieleinen yhteistyö. Olisin tehnyt samanlaisen videon jossain vaiheessa ilman yhteistyötäkin, joten tämä tuli hyvään saumaan.” – Joona Hellman

 

Win – win – win  

– yhteistyöstä hyötyä kaikille

Jamera oli rohkea ja ymmärsi onnistuneen yhteistyön edellyttävän sen, että mennään sisältö edellä. Tärkeintä yhteistyössä ei ole Jamera itse, vaan tubettajan ja yleisön suhde sekä siihen sopiva tarina.

HurHur oli ideoinut jo ennakkoon sketsiä, joka sijoittuisi lukioon. HurHurin idea oli, että sketsissä esiintyisi luokallinen stereotyyppisiä lukiolaisia. Myös Jamera innostui sketsistä: se sopi heidän rentoon ja humoristiseen tone of voiceensa.

Joona Hellman oli tehnyt jo aiemmin videoita, joissa hän muisteli aikoja ala-asteella sekä yläasteella. Yleisö oli jo toivonut Joonalta videota myös lukioajoista.

Yhteistyöstä oli selkeästi hyötyä niin tubettajille, heidän yleisöilleen kuin myös Jameralle.

Yhteistyöt ovat nykyään lähes aina monikanavaisia. HurHur ja Joona Hellman julkaisivat yhteistyösisältöjä Youtube-kanaviensa lisäksi Instagramissa. Lisäksi Siliä teki Jameralle jakelusuunnitelman, jossa ohjeistettiin, miten Jamera saa parhaiten hyödyn irti yhteistyösisällöistä omissa kanavissaan.

 

Money, money, money

– kurkistus kukkaroon ja tuloksiin

Jamera kulkee mukana 15–19-vuotiaan lukiolaisen ja ammattikoululaisen elämässä. Jameran ydinbisnes on ostaa ja myydä käytettyjä oppikirjoja. Myynnissä on myös uusia oppikirjoja, äänikirjoja ja muuta tarpeellista tarviketta opiskeluun.

Jamera halusi lisätä brändin tunnettuutta ja parantaa tietoisuutta mahdollisuudesta myydä tarpeettomiksi käyneet oppikirjat Jameralle. Suoranaisia myyntitavoitteita ei haluttu asettaa, koska vaikuttajamarkkinointia katsottiin pitkäjänteisemmin eikä vain kampanjana.

Molempien tubettajien kanavissa videot kirvoittivat paljon keskustelua ja sitoutumisaste, engagement rate, oli huomattavasti (jopa 50 %) korkeampi kuin muilla videoilla keskimäärin. Videoilla on myös pitkä häntä: kun tuloksista raportoitiin Jameralle joulukuussa 2017, oli videoilla näyttökertoja yhteensä 91 000 kappaletta. Toukokuussa 2018 videoilla on näyttökertoja yhteensä 224 328 kappaletta. Elokuussa 2018 videolla on näyttökertoja 263 762.  Kukkaroa yhteistyö kevensi siis reilusti vähemmän, kuin Facebook-mainonta per näyttökerta.

 

Boostia onnistuneelle sisällölle

HurHurin videosta tuli hitti: se kerää edelleenkin 500–1 000 uutta näyttökertaa päivässä. Merkittävää on se, että HurHurin saaman palautteen perusteella Jameran yhteistyövideo on ollut tykätyin video HurHurin kanavalla. Koska HurHurin video oli niin suosittu heinäkuussa 2018 teimme videon hahmoilla kolme erilaista pre-rollia, joilla tehtiin kohdennettua Youtube-mainontaa. Kampanja keräsi katsojakertoja yli arvioiden ja klikkiprosentti oli totuttua korkeampi. 

 

Kiinnostaako sinua vaikuttajamarkkinoinnin eri muodot ja keinot?

Ota yhteyttä Johannaan niin katsotaan, millainen malli voisi olla teillä toimiva!

Johanna Hytönen, 040 167 9885, johanna@silia.fi

 

Katso Siliän tuottamia vaikuttajayhteistyövideoita tästä.

Tutustu Siliän tekemään Pauligin vaikuttajayhteistyöhön tästä.