Kuinka onnistua vaikuttajamarkkinoinnissa? Case Ohjaamot

Teimme vuonna 2019 super onnistuneen vaikuttajamarkkinoinnin kampanjan, josta kerromme tarkemmin tässä kirjoituksessa. Jutusta löydät ratkaisevat seikat, miksi onnistuimme vaikuttajamarkkinoinnissa niin hyvin.

Vuonna 2018 saimme yhteydenoton Ohjaamosta Tuija Kautolta. Heillä oli tarve tavoittaa kapeaa kohderyhmää: alle 29-vuotiaita ruotsinkielisiä suomalaisia. Tavoitteena oli tuoda kohderyhmän tietoisuuteen, että Ohjaamoista saa palvelua myös ruotsiksi. Tuijaa askarrutti, kuka vaikuttaja tekisi sisältöjä ruotsiksi, kuka vaikuttaja sopisi yhteistyöhön ja kenen kautta he voisivat tavoittaa ruotsinkielisiä. 

Vaikuttajamarkkinoinnin konsepti

Suunnittelimme Ohjaamolle tubettajavetoisen ruotsinkielisen kampanjan, jossa tehtiin Youtubessa pre-roll-mainontaa tubettajan tekemillä sisällöillä. Sen lisäksi tubettaja kertoi omissa somekanavissaan tarkemmin aiheesta henkilökohtaisen tarinan kautta. Näitä sisältöjä jaettiin myös Ohjaamojen sosiaalisen median kanaviin. Yhteistyöhön otimme kumppaniksi United Screensin videoverkoston, jonka kautta teimme Youtube-mainontaa Suomessa sekä ruotsalaisille kanaville, joilla on Suomessa asuvia katsojia.

Neljä vinkkiä kuinka onnistua vaikuttajamarkkinoinnissa

Vaikuttajamarkkinoinnin onnistuminen ei ole sattuman kauppaa. Lähtökohdat suunnitellaan huolella: vaikuttaja-analyysi ja casting tehdään tarkoin. Onnistumista voi pedata tekemällä valintoja oikeilla perusteilla. Meidän markkinoijien tulee kuitenkin muistaa, että vaikuttaja on oman yleisönsä ja yhteisönsä paras asiantuntija.

1. Kohderyhmän määrittely

Ensimmäinen onnistumisen askel on valita tarkoin rajattu kohderyhmä ja tehdä sisällöt juuri heitä ajatellen. Ohjaamon yhteistyössä kohderyhmä rajattiin 18–29-vuotiaisiin, Suomessa asuviin, ruotsinkielisiin nuoriin aikuisiin. Heidän elämäntilanteensa, arkensa hetket, tuntonsa ja toiveensa otettiin huomioon, minkä lisäksi pohdittiin lokaalia vaikuttavuutta.

Sisällöt piti tässä tapauksessa ehdottomasti tehdä ruotsiksi. Sisällöistä tuli myös ohjata ruotsinkielisten palveluiden äärelle. Suomalaisten sisältöjen kääntäminen ruotsiksi tai tekstitys oli ehdottomasti poissuljettua. Katsojalle pitää tulla tunne, että tämä sisältö on juuri häntä varten.

Palautteen mukaan sisältö toimi myös suomenkielisille: viesti välittyi myös heille ja sisällöistä pidettiin myös suomenkielisten keskuudessa. Saimme parhaan vaikuttavuuden valitussa kohderyhmässä, mutta se ei sulkenut muita ulkopuolelle.

2. Sopivan vaikuttajan löytäminen

Onnistuneen yhteistyön tärkein lähtökohta on vaikuttajan ja tilaajan välinen yhteensopivuus. Tarkan pohdinnan jälkeen yhteistyöhön mukaan valikoitui suomenruotsalainen somevaikuttaja Thomas Böckerman. Hänen henkilökohtainen tilanteensa oli juuri oikeanlainen yhteistyöhön Ohjaamojen kanssa: hän oli päässyt hiljattain armeijasta ja pohti, mihin suuntaan haluaisi elämässä seuraavaksi kulkea.

Thomaksen seuraajien demografiatiedot natsasivat Ohjaamojen kohderyhmään, ja United Screensin videoverkostossa saatiin mainostettua juuri sopiville kohderyhmille. Lähtökohdat ja match yhteistyölle olivat täysi kymppi!

3. Luottamus vaikuttajan näkemykseen

Youtube-mainonnan tulee olla sellaista, että se kiinnittää huomiota ja pysäyttää katsojan. Luotimme Thomaksen näkemykseen siitä, minkä tyyppinen sisältö puree valittuun kohderyhmään. Thomas teki kolme hyvin mainosmaista pre-rollia, joissa kävi heti ensisilmäyksellä selväksi hänen olevan suomenruotsalainen. Stereotypiaa korostettiin tarkoituksella ja se toimi todella hyvin. Thomas ei ollut aikaisemmin tehnyt sisältöjä ruotsiksi, joten tämäkin herätti kiinnostusta.

Instagram-sisällöissä Thomas syventyi pre-rollien aiheisiin ja toi esille omaa tilannettaan. Thomaksen Instagram-tarinat olivat todella hyviä ja nostivat esille sitä, että kuka tahansa voi saada jeesiä Ohjaamosta.

4. Vaikuttajan sisältöjen hyödyntäminen

Suosittelemme ehdottomasti tekemään vaikuttajayhteistöille julkaisusuunnitelman. Julkaisusuunnitelma kertoo, milloin vaikuttajan sisällöt ovat tulossa julkaisuun ja miten niitä on tarkoitus hyödyntää. Etukäteen kannattaa miettiä, tarvitseeko materiaaleja muokata, onko tarpeen pyytää sisällöistä eri versioita ja miten mainosbudjetti jakaantuu.

Ohjaamolle suunnittelimme Instagram-tarinaan alku- ja loppuplanssit, joiden väliin jaettiin Thomaksen tekemät tarinat. Pre-rollit editoitiin Instagram-tarinaan sopiviksi ja ne julkaistiin planssien kera. Thomaksen Instagram-kuvat jaettiin myös Ohjaamot-kanaviin. Kaikkia julkaisuja mainostettiin Ohjaamot-kanavissa ja ne toimivatkin varsin hyvin tuottaen klikkauksia sivustolle.

Tuloksia vaikuttajamarkkinoinnin kampanjasta

”Ite tykkäsin tosi paljon kamppiksesta. Oli just sopivan paljon hommaa ja oli kiva tehdä ruotsiksi, kun en oo ikinä ennen tehnyt. 🙂 Sain jonkin verran viestejä siitä, että porukka oli nähnyt pre-rollit Youtubessa.” -Thomas Böckerman

  • Kuukauden aikana kampanja keräsi yhteensä lähes 500 000 näyttökertaa. CPV:n (hinta per näyttökerta) oli vain 0,03 €, mikä on todella edullinen hinta.
  • Koko kampanjan toimenpiteillä saimme ajettua verkkosivuille klikkauksia yhteensä reilut 2 000, jolloin CPC (hinta per klikkaus) oli 8 €, mikä sisältää kaikki kampanjakulut. Hinta on todella kohtuullinen siitä, että tavoitimme juuri niitä nuoria, joilla on kiinnostusta ja tarvetta Ohjaamon palveluille.
  • Pre-roll-mainonta tavoitti kohderyhmän ja herätti huomiota generoiden lähes 1 000 klikkausta nettisivulle. Mainonnan CPM (hinta tuhatta katsojaa kohden) oli 16,92 €.

Siliä on tuottanut ja johtanut monikanavaisia vaikuttajayhteistöitä vuodesta 2014 asti bloggaajien, tubettajien, snappaajien ja instagrammaajien kanssa. Lue lisää Jameran yhteistyöstä tästä ja tsekkaile Siliän tuottamia tubettajayhteisöitä täältä.

Kiinnostuitko kuulemaan lisää? Ota yhteyttä!

 

Kirjoittaja on Siliä Oy:n osakas ja konseptisuunnittelija Johanna Hytönen