Instagram Stories mainonta – miksi ja miten mainostaa?

INSTAGRAM STORIES -MAINONTA esimerkki esimerkit vinkit vinkki

Instagram toi Instagram Stories -toiminnon omaan sovellukseensa syksyllä 2016. Vaikka koko juttu tuntui silloin Snapchatin kopioinnilta, käytetään Instagram Storiesia koko ajan enemmän. Samalla myös Instagram Stories -mainonta kasvaa! Mutta miksi ja miten Instagram Stories -mainoksia kannattaa tehdä?

 

Instagram Stories -mainonta – miksi mainostaa?

 

Uusi alusta ja ympäristö.

Instagram Stories tuo kampanjalle yhden uuden kanavan, jossa voi leikitellä tälle kanavalle ominaisilla jutuilla. Se tuo ehkä haasteensa, mutta hyvin mietittynä tavoittaa ihmisen taas erilaisessa ympäristössä. Uudet mainosalustat ovat myös kustannustehokkaita esimerkiksi sen takia, että ihmiset eivät ole tottuneet näkemään niissä mainoksia. Niinpä mainoksiin ei niin helposti kyllästy ja ne tuntuvat raikkailta ja kiinnostavilta.

 

Alusta täynnä mahdollisuuksia.

Vaikka muissakin kanavissa mainoksilla on vain muutama sekunti aikaa vakuuttaa asiakkaat, Storiesissa siirrytään seuraavaan tarinaan automaattisesti. Mainos täyttää koko ruudun, joten estradi on kokonaan vain mainoksen.

Ja vaikka Instagram Stories olisi kanavana uusi, se on ollut kaikille uusi joskus! Kokeilemalla selviää parhaiten, miten se toimii yrityksellesi, organisaatiollesi tai kampanjallesi parhaiten. Rohkea rokan syö!

 

Instagram Stories -mainonta – minkälainen mainoksen pitää olla?

Kanavaan räätälöity.

Kuten muissakin kanavissa, Instagram Storiesissa mainoksina toimivat parhaiten juuri siihen kanavaan räätälöidyt mainokset. Instagram Stories on kanavana suhteellisen rento, ja visuaalisuus on isossa osassa, kuten Instagramissa muutenkin. Sekä videot että kuvat ovat Storiesissa pysty-muotoisia.

Mainos kannattaa tehdä Instagramin sovelluksessa, tallentaa ja ladata sitten erikseen mainostyökaluun. Silloin siitä saa helposti oikean näköisen ja kokoisen juuri Storiesia varten.

 

Yksinkertainen.

Koska kuvilla on aikaa vakuuttaa katsoja vain hetken, ei tekstiä kannata sulloa mainokseen liikaa. Yksinkertaisuus on tässä paras vaihtoehto!

 

Hyvin sijoiteltu.

Teksteissä kannattaa myös huomioida tekstien ja kuvan sijoittelu, sillä Instagram Storiesin mainoksissa kuvan alaosaan tulee nuoli, joka johtaa haluamaasi nettiosoitteeseen sekä vasempaan yläkulmaan Instagram-profiilin nimi ja sana “Sponsoroitu”. Näiden kohdalle ei siis kannata sijoittaa muita tärkeitä elementtejä.

iPhonen lisäksi vihdoin myös Androidissa Instagram Storiesia tehdessä näkee nyt vasempaan yläkulmaan tulevan yrityksen logon jo tekemisvaiheessa! Tämä auttaa varmasti asettelua, kun ei tarvitse veikata, minne kohtaan ja kuinka isona Instagram-tilin logo ja nimi vasempaan yläkulmaan tulee. Tämän lisäksi myös tekstin keskitys kuvaan on mahdollista. Täytyy kuitenkin muistaa, ettei tässä päivityksessä näy mainoskuvan alaosaan tulevaa nuolta tai vasemmassa yläkulmassa Instagram-nimen alla olevaa Sponsoroitu -tekstiä.

Päivittynyt Instagram Stories sovellus muotoilu, asettelu, keskitys.

Selkeä call-to-action.

Stories-mainoksissa on mahdollisuus ohjata ihminen verkkosivun linkin kautta juuri sinne, mihin haluat hänen menevän: omille nettisivuille, Instagram-profiiliin seuraajaksi (eli Instagram-tilille), uutiskirjettä tilaamaan, nettikauppaan… Mainoksen katsojalle kannattaa kertoa, miksi mainosta ylös swaippaamalla kannattaisi siirtyä Instagram-profiiliin tai nettisivuille. Selkeä call-to-action auttaa mainoksen tavoitteen saavuttamisessa.

 

Pölli ideoita.

Seuraile omaa Instagram Storiesia katsoessasi, minkälaisia mainoksia näet. Mikä niissä on hyvää, mikä huonoa?

 

Testaamalla aina vaan parempi!

Ja mikä sitten loppupeleissä toimii? Sitä on kokeiltava! Meidän kokemuksen mukaan Instagram Stories -mainonnassa lyhyet, muutaman päivän kampanjat ovat parhaita. Ensimmäisinä päivinä saadaan nimittäin selkeästi parhaat tulokset. Koska Storiesissa normaalit päivitykset ovat näkyvissä vain 24 tunnin ajan, ehkä sen takia suositaan erityisesti myös lyhyempiä mainoskampanjoita?

 

 

Miten Instagram Stories -mainokset eroavat Instagramin feed-mainoksista?

 

Rentous.

Instagram Stories on rennompi paikka jakaa julkaisuja, joten sitä voi hyödyntää myös markkinoinnissa. Vaikka kuvilta odotetaan kivaa visuaalisuutta, niiden ei tarvitse olla tosi huoliteltuja. Ihan normikäytössä Storiesiin päivitetään kuulumisia ja sitä, mitä just nyt on meneillään. Julkaisut Instagramin feedillä ovat yleensä paljon huolitellumpia ja mietitympiä.

 

Tekstin käyttö.

Instagramin feedin mainoksissa tekstiä sisältävät kuvat eivät saa parasta mahdollista näkyvyyttä. Sen sijaan Storiesissa kuvissa on usein tekstiä, sillä sitä ei mihinkään muuallekaan saisi! Instagram feedin mainoksissa tesktin voi laittaa sitten kuvatekstille varattuun paikkaan. Usein Storiesissa on myös lisätty kuvaan tekstiä, jonka feedin kuviin voi laittaa kuvatekstin paikalle.

Instagram Stories mainonta mainos vinkit vinkki hyvä mainos esimerkki Siliä

Kesto ruudulla.

Instagram Stories -kuva tai video pyörii vain hetken käyttäjän ruudulla. Feedillä video lähtee uudestaan pyörimään ja kuva pysyy siinä niin kauan, kuin feedin selaaja sitä katsoo. Toki Instagram Storiesin pystyy pysäyttämään painamalla näyttöä sormella ja “jäädyttämään” ruudun. Silloin myös video jäätyy paikoilleen.

 

Mainokseen reagoiminen.

Instagramin feedillä mainoksesta voi tykätä, sitä voi kommentoida, tallentaa itselle muistiin, jakaa kaverille ja siirtyä linkistä verkkosivuille. Instagram Stories -mainoksessa voi napauttaa itsensä linkistä verkkosivuille tai lähettää mainoksen yksityisviestillä kaverille Instagramin Direct-viestillä. Storiesissa mahdollisuudet ovat rajatut feedin mainoksiin verrattuna, mutta tässä tapauksessa verkkosivujen linkin tärkeys Stories-mainonnassa korostuu. Kun mainoksen tavoite on saada ihminen siirtymään linkin kautta nettisivuille tai vaikka omaan Instagram-profiiliin, Stories on markkinointikanavana hyvä valinta. Muista mobiilioptimoidut nettisivut siis, niiden tärkeys on muistettu myös Siliän sometrendeissä 2019!

 

Mainonnan tekeminen.

Ainakin vielä sovelluksen kautta pystyy mainostamaan vain Instagramin normijulkaisuja. Instagram Stories -mainonta pitää tehdä Facebookin mainostyökalussa.

Kun julkaisuja boostaa sovelluksen avulla, Instagram siirtää automaattisesti osan mainosbudjetista suoraan Stories-mainontaan. Tällöin Instagram muokkaa mainostettavan kuvan ja kuvatekstin Stories-muotoon, joka ei ole kieltämättä koskaan mitenkään kaunista katsottavaa Stories-mainokseen törmätessä. Paljon tyylikkäämmän Instagram Stories -mainoksen saa aikaiseksi tekemällä sen Facebookin mainostyökalulla vain ja ainoastaan Instagram Storiesiin tarkoitettuna. Sitä miettiessä voi palata tämän blogikirjoituksen kohtaan Instagram Stories – minkälainen mainoksen pitää olla?

 

Ja mitä nyt?

Ei muuta kuin testailemaan taas lisää! Instagramin Stories muuttuu muun somen lailla jatkuvasti, joten ei auta kuin kokeilla ja yrittää pysyä kärryillä.

Psst! Instagram Storiesin mainoksiin on tullut just kokeiluun myös äänestysmahdollisuus! Isot brändit kokeilussa edellä, ehkä me muut myöhemmin perässä.

 

Tarviitko jeesiä?

Siliä auttaa mielellään Instagram Stories -mainonnan ja kaikkeen siihen liittyvän kanssa sua mielellään! Ota yhteyttä meihin! 

Tän blogin kirjotin miä, Siliän Iiris. LinkedInissä ois vaikka huippu saada lisää kamuja, törmäillään siellä! Löydät minut täältä.