Puhetta pönttöön! Podcastit ovat nopeasti nouseva sisältömuoto

Podcastit ovat kaikkien huulilla ja kaikkien äänet podcasteissa. Raapustimme auki ajatuksia, mikä on saanut kaikki tekemään tätä merkillisen mielenkiintoista audio-sisältöä.

Sisällön kuluttaminen muuttaa muotoaan. Hyvän sisällön merkitys ei katoa, mutta kanavat ja formaatit vaihtuvat.

29 % suomalaisista kuunteli podcastia edellisen kuukauden aikana, 15 % edellisen viikon aikana.

(Lähde: Jaksohali 2019)

Nyt kun kaikki jo osaavat tehdä videon ja videot ovat jo vähän aiheuttaneet ähkyn, on siirrytty (tai ollaan siirtymässä) kuluttamaan audiota, podcasteja. Syyt ovat yksinkertaisia:

  • Podcastien kuuntelu on riittävän helppoa, rentouttavaa ja viihdyttävää.
  • Podcastit tarjoavat kuluttajaa kiinnostavia ajankohtaisia aiheita.
  • Kaikilla on taskussaan väline kuluttaa (ja tuottaa) podcasteja!

Puhelimella podcastia kuunteli kolmen kuukauden aikana 16 % 16–24-vuotiaista ja 19 % 24–35-vuotiaista

(Lähde: Jaksohali 2019)

Myös podcastien maailmaan tietä auraavat nuoret – tottakai – ja nuorten lisäksi kaikki muut influencerit: snäppääjät, bloggaajat, tubettajat ja niin edelleen. Vaikuttaja haluaa tavoittaa seuraajansa uusissa kanavissa ja ottaa haltuun ehkä entisestä vähän iisimmän sisältömuodon.

Suomessakin eniten podcasteja kulutetaan nuorten keskuudessa, ja – yllätys yllätys – suosittujen podcastien takaa löytyy jo entuudestaan tuttu vaikuttaja. Tuttua vaikuttajaa halutaan seurataan kaikissa kanavissa.

Podcastit keräävät harvoin ala-arvoisia kommentteja. Sen sijaan videoiden ja blogien kommenttikentät täyttyvät vihakommenteista ja rageavista anonyymeistä. Tämä on osaltaan saanut monet vaikuttajat valitsemaan podcastin. Vihakuuntelu on vaan todella vaikeaa!

Kenellä pitää olla oma podcast?

Jos sinulta löytyy pienikin uskollinen seuraajajoukko, kannattaa kokeilla, miten podcast toimisi heille. Podcast on ehdottomasti pienempien yleisöjen formaatti, vielä ehkä vähän UG (eli underground-kulttuuria).

Podcast on myös hyvä keino monipuolistaa omaa sisältökattausta. Podcastin ympärille voi kirjoittaa aihetta syventäviä blogeja, kuvata videoita tai Instagram Storiesia, ottaa valokuvia tai tehdä podin tekemisestä vaikka live-lähetyksen (niin kuin Hesari tekee mm. Uutisraportti podcastissa).  

Podcast voi olla soljuvaa ja jutustelevaa. Sitä ei tarvitse tai edes kannata käsikirjoittaa läpeensä.

Muistilista pikkuisen paremmin kuuntelijoita keräävään podcastiin:

  • Aiheet ja niille punaiset langat. Puhu asioista, joista fanisi ovat kiinnostuneita tai voivat kiinnostua.
  • Varmista, että käytössäsi on riittävä mikrofoni ja saat tehtyä huoneesta suhteellisen kaiuttoman.
  • Mieti podcastin jakelu ainakin kahdelta kulmalta:
    • Jaa podcast kaikkiin mahdollisiin kuuntelualustoihin (Spotify, Soundcloud, iTunes jne.)
    • Jaa podcast somessa, eri kulmilla ja useasti. Varmista, että fanisi saavat tietää, miten pääsevät kuulemaan sulosointujasi.
  • Yhtenäinen ilme eli kansikuvat tai pikkukuvat. Muista myös ottaa äänitystilanteesta kuvia, joita voit hyödyntää somejakelussa!

Siliästä on lähetetty podcast-konsepteja maailmalle. Meillä podcast tarkoittaa yhtä uutta sisältömuotoa asiakkaidemme käyttöön. Se on ehdottomasti mahdollisuus uusien yleisöjen tavoittamiseen ja mahdollisuus tässä monikanavaisessa markkinoinnin kentässä. Go for it!

Siliän Sara, Jenna ja Tiia osallistuivat helmikuussa 2019 Jakso Median järjestämään Jaksohali-seminaariin. Sieltä saatiin taas uutta oppia, kipinää ja intoa, joista osa valui myös tähän blogikirjoitukseen. Suosittelemme lämpimästi tapahtumaa, jos se taas 2020 tulee!

Blogin kirjoittaja Tiia on Siliän myyjä ja sosiaalisen median asiantuntija. Tiian tavoitat somesta @tiiahamrodrotz ja WhatsAppista 044 0169249.

Omien sisältöjesi jakeluun voit lukea lisää vinkkejä tästä!