Sisältökalenteri on sosiaalisen median tukipilari!

sisältökalenteri - sosiaalinen media

Sosiaalisen median sisältökalenteri on yrityksen somekanavia varten räätälöity kalenteri, joka noudattelee yrityksen markkinointisuunnitelmaa ja johon kootaan kaikki vuoden aikana yrityksen somekanaviin julkaistavat postaukset. Kalenteriin voi yksinkertaisesti kirjata postausten teemat, kuten “meidän yritys 5v”, “uuden tuotteen lanseeraus” tai “ystävänpäivä-tarjous”. Ne luonnostellaan myöhemmin teksteiksi kuvineen ja julkaistaan sosiaalisen median kanaviin.

10 syytä käyttää sosiaalisen median sisältökalenteria

1. Asiat eivät muuten tule tehdyksi.

Suunniteltu on jo puoliksi tehty! Vanha ja kulutettu sananparsi on täysin totta. Suunniteltu kalenteri on enää toteuttamista vaille valmis. 

2. Kalenteri kertoo, miten liiketoiminta näkyy jalkautettuna.

Onko julkaisuja juuri oikean verran? Onko asiaa ja huumoria hyvässä suhteessa? Hyvä! Ja jos ei, nyt on kaikki välineet tehdä asialle jotain.

3. Yllätyksiä ei tule.

“Ai ystävänpäivä onkin jo ylihuomenna!” “Me unohdettiin laittaa noista messuista kuvia someen!”

4. Kun ideointikyky on lomalla, suunnitelma auttaa.

Valmiiksi mietityt ideat helpottavat kiireisenkin arjen keskellä.

sosiaalisen emdain sisältökalenteri

5. Paketti pysyy kasassa.

Suunnitelma vie yritystä kohti markkinointitavoitteita ja mieli lepää, kun tietää markkinoinnin olevan jo suunniteltu. Ei tarvitse kuin toteuttaa ja nauttia tuloksista!

6. Kanavissa on vaihtelevaa sisältöä.

Missä suhteessa haluat leikitellä erilaisilla aiheilla? Aiheita voivat esimerkiksi olla:

  • Asiantuntijapostaukset (esim. blogipostaukset)
  • Tuotteiden ja palveluiden esittely
  • Humoristiset julkaisut
  • Uutiset ja lehdistötiedotteet
  • Ajankohtaiset kannanotot ja juhlapyhien toivottaminen
  • Kuulumiset tapahtumista, koulutuksista ja messuilta
  • Asiakkaiden case-esimerkit
  • Behind the scenes, esim. tarinoita henkilökunnasta

sosiaalisen median sisältökalenteri

7. Ajankohtaisten aiheiden avulla mukana B2C-bisneksessä.

Äitienpäivälahjojen ostamista, valmistujaismekon metsästämistä ja Mestarien liigan finaali. Vaikka ystävänpäivä tuntuisi välillä ylikaupalliselta ja black friday ei kuulu yrityksesi arvoihin, ota niihin kuitenkin kantaa! Moni yritys on viestinyt black fridayna yrityksensä arvoista, joihin kyseinen tapahtuma ei kuulu. Siten yritys on ottanut osaa keskusteluun, joka on ollut kuluttajien huulilla. Vuoden 2019 sometrendeistä voit lukea meidän Hannan blogipostauksesta.

8. Samalla pidät kirjaa budjetoinnista.

Yksi sarake käytetylle rahalle mainostamiseen? Yhteensä-sarakkeesta näkee helposti kuukausittaisen markkinointiin käytetyn rahan. Markkinoinnin budjetoinnista voi lukea lisää Budjetit jakoon! -blogipostauksesta.

sisältökalenteri budjetti sosiaalinen media

9. Sisältöjä varmasti jaetaan.

Tehtyihin podcasteihin, artikkeleihin ja blogikirjoituksiin menee aikaresursseja, joten niitä kannattaa nostaa myös someen! Esimerkiksi Lomatekemistä Hangossa -blogitekstin voi jakaa sekä hiihto-, kesä- että syysloman aikaan.

10. Kalenterista löytyy joustovaraa.

Jos somessa pörrää hauska haaste, johon yrityksen on pakko päästä ottamaan kantaa, ei ole lainkaan ongelma jakaa sitä joka kanavaan. Myös ajankohtaisiin uutisiin reagoiminen on mahdollista. Ei liian tiukkista kalenteria, pliis!

 

Miten toteuttaa sosiaalisen median sisältökalenteri?

Jos taulukko-muotoinen sisältökalenteri on yrityksellesi tai järjestöllesi hyvä työkalu, voit kopioida itsellesi valmiita sisältökalenteripohjia:

Sisältökalenteripohja 1 (sis. budjetti & 6 eri kanavaa, päivittäiset aiheet ja teemat)

Sisältökalenteripohja 2 (sis. 4 eri kanavaa ja päivittäiset aiheet ja teemat)

Sisältökalenteripohja 3 (sis. 4 eri kanavaa ja kuukausittaiset/viikottaiset aiheet ja teemat)

sisältökalenteri - sosiaalinen mediaJos vanha kunnon Excel (tai Google Sheets) aiheuttaa vilunväreitä ja ahdistusta, on onneksi muutama loistosovellus, jotka auttavat julkaisemaan ja ajastamaan julkaisuja. Tutustu esimerkiksi näihin: Hootsuite ja Sprout Social

 

Esimerkki-case: Liike B to C Oy

Liike B to C Oy:n sisältökalenteri toukokuulle 2019: (Excel-muotoon + kanavat + budjetti + päivämäärät)

Sosiaalisen median sisältökalenteri facebook instagram kalenteri budjetti siliä

Lataa yllä oleva sisältökalenteripohja tästä!

Mitä vielä? Tämä kaikki on tekemistä vaille valmista! Somesisältöjä ei kannata laskea kokonaan kalenteritapahtumien varaan, mutta se antaa loistavan rungon sisältökalenterille. Jos kaipaat apua juuri sulle sopivan somekalenterin kokoamisessa tai sen kokoamisessa, Siliä on täällä sua varten!

 

Pyydä tarjousta teille räätälöidyistä sisältökalenterista ja niiden toteuttamisesta myynnistä

Johanna Hytönen, johanna@silia.fi, 040 167 9885.

sosiaalisen median sisältökalenteri siliä